Persediaan Rancangan Pengajaran Harian
Nama
Sekolah : Sekolah Kebangsaan Puteri Pandan Satu
Nama
Guru : Raja Razalia bt Raja Razali
Kelas :
2 Jaya
Masa :
8.30-9.30 pagi
Mata
pelajaran : Bahasa Malaysia
Topik
dan Unit : Kebudayaan / Kuih Oh Kuih
Pengetahuan
sedia ada : Murid mengetahui
tentang jenis-jenis kuih
Di
akhir sesi pengajaran Bahasa Malaysia murid-murid berkebolehan :
1)
Berbual
tentang penggunaan benda dalam kehidupan harian murid.
2)
Mendengar
dan bertutur tentang kuih berpandukan lagu.
3)
Mengubahsuai
dan menulis tentang bentuk dan rasa
baharu yang boleh dihasilkan melalui kuih yang telah diketahui.
Masa/Langkah
(
30 minit )
|
Perkembangan
Pengajaran
|
||
Set
Induksi
(
4 minit )
|
Aktiviti
Pengajaran Guru
|
Aktiviti
Pembelajaran Murid
|
Catatan
|
|
1.
Guru mempamerkan sejenis daun yang biasa dilihat oleh murid dalam kegunaan
membuat kuih.
2.
Guru bersoal jawab tentang daun dan perkaitan dengan kuih.
Contoh
soalan :
1.
Apakah nama daun ini?
2.
Bagaimanakah bau, warna dan bentuknya?
3.
Apakah kegunaan daun ini dalam makanan?
|
1.
Murid diberi peluang memerhati, memegang, menghidu bau daun tersebut.
2.
Murid menjawab soalan daripada guru.
Contoh
jawapan :
1.
Daun pandan
2.
Berbau wangi, berwarna hijau, berdaun panjang.
3.
Digunakan dalam masakan kuih / makanan . cth : koci, buah Melaka dan nasi
lemak.
|
BBM
:
Daun
pandan
Nilai
:
Menghargai
Ilmu
:
Sains
|
Langkah
1
(
7 minit )
|
1. Guru memperdengar
lagu
“ Kuih Oh Kuih”.
2. Guru mengedarkan
lembaran kerja.
3. Guru meminta murid
membacakan jawapan yang telah ditulis.
|
1. Murid mendengar
dengan teliti lagu tanpa seni kata lagu.
2. Murid mencatat nama
kuih yang terdapat dalam lagu yang telah diperdengar.
( rujuk lampiran )
3. Murid menyatakan
nama-nama kuih.
Contoh jawapan :
i. koci
ii. karipap
iii. buah Melaka
iv. baulu
v. keria
vi. lempeng
vii. lepat
|
Bbm
:
CD
lagu, Radio, lembaran kerja
Ilmu
: P. Muzik
Nilai
: rajin
EMK
: Kreativiti dan Inovatif
|
Langkah
2
(
7 minit )
|
1. Guru mempamerkan seni kata lagu.
2. Murid meminta murid membaca seni
kata lagu secara kumpulan dengan sebutan yang betul.
3. Guru meminta menyebut nama kuih yang
terdapat dalam lagu.
4.
Guru
mempamerkan gambar-gambar kuih yang terdapat dalam seni kata lagu dan
menyemak jawapan murid.
|
1. Murid melihat seni kata lagu melalui
komputer.
2. Murid membaca seni kata lagu dengan sebutan
yang betul.
3. Murid menyebut nama kuih yang
terdapat dalam seni kata lagu.
4. Murid menyebut
kembali nama kuih berpandukan gambar
yang dipamerkan oleh guru.
|
BBM
:
Seni
kata lagu
komputer
kad
gambar
|
Langkah
3
(7
minit )
|
1. Guru menerangkan cara mengubahsuai
kuih mengikut rasa dan bentuk kuih mengikut kreativiti murid. ( secara
kumpulan kecil )
2. Guru mengedarkan lembaran kerja
secara kumpulan.
3. Guru meminta murid membentangkan
hasil perbincangan kumpulan.
|
1. Murid mengubahsuai kuih mengikut
rasa dan bentuk dalam lembaran kerja.
( rujuk lampiran )
2. Murid mencatat rasa dan bentuk yang
telah diubahsuai secara kumpulan mengikut kreativiti.
3. Murid membentangkan hasil
perbincangan kumpulan.
( rujuk lampiran )
|
BBM
:
Lembaran
kerja
KBKK
:
Mengelas
makanan
Nilai
:
Keyakinan
diri
Ilmu
: Kajian Tempatan
EMK
: Kreativiti dan Inovatif
|
Penutup/
Rumusan
(
5 minit )
|
1. Guru membuat rumusan tentang isi
pelajaran.
Contoh soalan :
1. Apakah yang kita belajar hari ini?
2. Nyatakan kuih yang pedas dan manis
yang terdapat dalam lagu pada hari ini.
|
1. Murid menjawab rumusan isi
pelajaran.
Contoh jawapan :
|
Ilmu
:
Kajian
Tempatan
Nilai
:
Keyakinan
Diri
KBKK
:
Banding
beza
|
Pentaksiran
|
1. Guru menyoal beberapa soalan
pemahaman tentang kuih yang telah diubahsuai dari segi rasa dan bentuk.
Contoh soalan :
|
1. Murid menjawab soalan pemahaman
tentang kuih yang telah diubahsuai dari segi rasa dan bentuk
Contoh jawapan :
|
Nilai
:
Keyakinan
diri
|
Pemulihan
|
1. Guru membimbing murid membaca
nama-nama kuih.
|
1. Murid membaca nama-nama kuih.
( rujuk lampiran )
|
BBM
:
Kad
gambar
KBKK
:
Menjana
idea
|
Pengayaan
|
1. Guru meminta murid membaca frasa
yang dibina meggunakan nama kuih.
2. Guru meminta murid membuat
perbandingan rasa kuih.
|
1. Murid membaca frasa yang
dibina meggunakan nama kuih.
Contoh jawapan :
Karipap pedas
Koci manis
2. Murid membuat perbandingan rasa
kuih.
Karipap – manis
Koci - manis
|
Nilai
:
Berdikari
Ilmu
:
Kajian
Tempatan
KBKK
:
Menjana
idea
|
No comments:
Post a Comment